sXw-fakenews-groß

Lexikon: Fakt oder Fake

Schlagen Sie Inhalte in unserem Lexikon nach.

Arnold K. (2016) Qualität des Journalismus. In: Löffelholz M., Rothenberger L. (eds) Handbuch Journalismustheorien. Springer VS, Wiesbaden

Bale, Jeffrey. (2007). Political paranoia v. political realism: On distinguishing between bogus conspiracy theories and genuine conspiratorial politics. Patterns of Prejudice – PATTERNS PREJUDICE. 41. 45-60. 10.1080/00313220601118751. 

Brodnig, I. (2017). Lügen im Netz: wie Fake News, Populisten und unkontrollierte Technik uns manipulieren (1. Aufl.). Wien: Brandstätter.

Buckels, Erin & Trapnell, Paul & Paulhus, Delroy. (2014). Trolls just want to have fun. Personality and Individual Differences. 67. 10.1016/j.paid.2014.01.016. 

Coles, Bryn Alexander, & West, Melanie (2016). Trolling the trolls: Online forum users’ constructions of the nature and properties of trolling. Computers in Human Behavior, 60, 233–244.

Derakhshan & Wardle. 10/31/2017.  Information Disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Council of Europe. Brussels: Council of Europe. 

Dittrich, Miro et al. (2020). Alternative Wirklichkeiten Monitoring rechts-alternativer Medienstrategien. Amadeu Antonio Stiftung, 2020, https://www.amadeu-antonio-stiftung.de/wp-content/uploads/2020/01/Monitoring_2020_web.pdf

Europäische Kommission (2018). Bekämpfung von Desinformation im Internet. https://ec.europa.eu/commission/news/tackling-disinformation-online-2018-mar-12_de

Guess, A., Nyhan, B., & Reifler, J. (2018). Selective Exposure to Misinformation: Evidence from the Consumption of Fake News during the 2016 U.S. Presidential Campaign, https://www.dartmouth.edu/~nyhan/fake-news-2016.pdf

Giner-Sorolla, R. & Chaiken, S. (1994). The causes of hostile media judgments. Journal of Experimental Social Psychology, 30, 165–180 in https://portal.hogrefe.com/dorsch/hostile-media-effekt/#

Hardaker, Claire (2010). Trolling in asynchronous computer-mediated communication: From user discussions to academic definitions. Journal of Politeness Research, 6, 215–242.

Harkins, S.G. & Petty, G.E. (1981). The multiple source effect in persuasion: The effects of distraction. Personality and Social Psychology Bulletin, 7, 627–635. 

Huck, Inga & Brosius, Hans-Bernd. (2007). Der Third-Person-Effekt — Über den vermuteten Einfluss der Massenmedien. Publizistik. 52. 355-374. 10.1007/s11616-007-0171-2. 

Kuhn, O. (2010). Spekulative Kommunikation und ihre Stigmatisierung – am Beispiel der Verschwörungstheorien / Speculative Communication and its Stigmatization. The Case of Conspiracy Theories, Zeitschrift für Soziologie, 39(2), 106-123. doi: https://doi.org/10.1515/zfsoz-2010-0202

Krämer, N. C. (2008). Hostile Media Effect. In N.C. Krämer, S. Schwan, D. Unz & M. Suckfüll (Hrsg.), Medienpsychologie: Schlüsselbegriffe und Konzepte, Stuttgart: Kohlhammer, 139–143, https://portal.hogrefe.com/dorsch/hostile-media-effekt/

Landesmedienzentrum Baden-Württemberg (2019). Informationskompetenz: Erkennen, was wahr und richtig ist. Unterrichtsmodul 2: „Ist das wahr oder kann das weg?“ – Fake News im Netz: Teil 1, https://bit.ly/34dKgPv

Meitz, T. (2020). Schweigespirale. In M. A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie, https://portal.hogrefe.com/dorsch/schweigespirale/

Müller, P. & Denner, N. (2019). Was tun gegen Fake-News?, Friedrich-Naumann-Stiftung für die Freiheit.

Nickerson, Raymond (1998). Confirmation Bias: A Ubiquitous Phenomenon in Many Guises. Review of General Psychology. 2. 175-220. 10.1037/1089-2680.2.2.175. 

Perloff, Richard M. (2015). A Three-Decade Retrospective on the Hostile Media Effect. Mass Communication and Society. 18 (6), 701–729. 

Pomerantsev, Peter (2020). Das ist keine Propaganda. Wie unsere Wirklichkeit zertrümmert wird. München: Random House, 2020.

Pörksen, Bernhard (2019): Die große Gereiztheit: Wege aus der kollektiven Erregung. München: Carl-Hanser-Verlag.

Ross, L., Greene, D. & House, P. (1977). The “false consensus effect”: An egocentric bias in social perception and attribution processes. Journal of Experimental Social Psychology, 13 (3), 279–301.

Sachs-Hombach, K., Zywietz, Bernd (Hrsg.) (2018). Fake News, Hashtags & Social Bots. Aktivismus-und Propagandaforschung. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.

Schweiger, Wolfgang (2017): Der (des-)informierte Bürger im Netz. Wie soziale Medien die Meinungsbildung verändern. Springer: Wiesbaden. 

Shachaf, P., & Hara, N. (2010). Beyond vandalism: Wikipedia trolls. Journal of Information Science, 36, 357–370.

Schulze, M. (2019). Desinformation: Vom Kalten Krieg zum Informationszeitalter. Bundeszentrale für politische Bildung. https://www.bpb.de/gesellschaft/digitales/digitale-desinformation/290487/desinformation-vom-kalten-krieg-zum-informationszeitalter

Spier, Tim (2010). Modernisierungsverlierer? Die Wählerschaft rechtspopulistischer Parteien in Westeuropa, Wiesbaden.

Stangl, W. (2020). Fehlinformationseffekt. Online Lexikon für Psychologie und Pädagogik. WWW: https://lexikon.stangl.eu/3483/fehlinformationseffekt/ (2020-04-22)

Steinebach, Martin et al. (Hrsg.) (2020). Desinformation aufdecken und bekämpfen: Interdisziplinäre Ansätze gegen Desinformationskampagnen und für Meinungspluralität. Schriften zum Medien- und Informationsrecht, 45, https://www.nomos-elibrary.de/10.5771/9783748904816.pdf?download_full_pdf=1

Swami, Viren & Voracek, Martin & Stieger, Stefan & Tran, Ulrich & Furnham, Adrian (2014). Analytic thinking reduces belief in conspiracy theories. Cognition. 133. 572-585. 10.1016/j.cognition.2014.08.006. 

Swire B, Berinsky AJ, Lewandowsky S, Ecker UKH. 2017 Processing political misinformation: comprehending the Trump phenomenon. R. Soc. open sci.4: 160802. http://dx.doi.org/10.1098/rsos.160802

Tholl, Max (2019). Wie der Kulturbetrieb diskriminierende Künstler boykottiert. Der Tagesspiegel. Abgerufen von:  https://www.tagesspiegel.de/kultur/cancel-culture-wie-der-kulturbetrieb-diskriminierende-kuenstler-boykottiert/24866486.html

Vallone, R. P., Ross, L. & Lepper, M. R. (1985). The hostile media phenomenon: Biased perception and perceptions of media bias in coverage of the Beirut massacre. Journal of Personality and Social Psychology, 49(3), 577–85.

 





Nachrichten kritisch denken.